dinsdag, maart 28, 2006

Bom Dia.

Vandaag was het dan eindelijk zover… Ik mocht gaan vliegen.

Na om half 11 op school gearriveerd te zijn, ben ik begonnen met de vluchtplanning. Dat houdt in Mass & Balance maken, vluchtplan maken en faxen naar de luchtverkeersleiding, het weer checken en kijken of er nog “NOTAMS” waren voor onze vlucht. Een NOTAM is een afkorting voor NOtice To AirMan. Dat zijn een soort mededelingen over belangrijke zaken die je moet weten als je gaat vliegen. Denk hierbij aan stukken luchtruim die worden afgesloten omdat de luchtmacht er gaat oefenen of mededelingen over parachute springers. Nadat ik dit allemaal gedaan had, liet ik alles nog even goedkeuren door de instructeur.



Daarna werd het tijd voor de zogenaamde walk-around. Hierbij maak je een rondje om het vliegtuig om te kijken of alles in orde is. Zit alles vast, zijn alle luchtopeningen open, zijn de beschermhoezen van de statische poorten afgehaald enz.



Toen werd het tijd voor mijn eerste “radiocheck”. Hierbij maak je contact met de toren om te kijken of je radio het wel goed doet. Kun jij goed zenden en kun je goed ontvangen. Na deze radiocheck gingen we de motor starten, een taxi clearance aan te vragen en naar de baan te taxiën, wat nog niet zo makkelijk is.


Na de take-off checklist, gingen we oplijnen met de baan, gooide we het gas open en daar ging die dan.

Na een vrij turbulent vluchtje (jaja, het kotszakje heeft het moeten ontgelden) kwamen we weer terug op Evora Airfield. Na het taxiën naar de parkeerplaats, werd het tijd voor de laatste checklists en de debriefing. Dit is een praatje met je instructeur waarin je een evaluatie van de vlucht maakt met aan,- en opmerkingen voor de volgende vlucht. Hierin werd mede gedeeld dat alles goed was verlopen en dat ik de volgende vlucht (die al voor morgen op het programma staat by the way) alles zelf moet gaan doen! Dat wordt straks nog even studeren dus.



Al met al heb ik dus een schitterende dag gehad. Het was een beetje jammer dat ik halverwege de vlucht een beetje misselijk begon te worden. Ik begon namelijk opeens een beetje bleek te worden en mijn instructeur vroeg: “Marnieks, aren’t you feeling very well?” Toen ik zei dat ik wel een beetje misselijk was en mijn lunch naar boven voelde komen, begon hij hard naar een zakje te zoeken. “If you’re going to start to throw before I find a bag, you may clean the whole aircraft” zei meneer Costa. Dus ik probeerde uit alle macht het eten binnen te houden, wat niet helemaal lukte en daarom 2 keer een zure hap weer door moest slikken. Meneer Costa kon zo snel geen zakje vinden, dus zei hij tegen onze passagier (een instructeur in opleiding) dat hij het zakje waar de gebruiksaanwijzing van de GPS in zit maar moest pakken, en dat ik die wel mocht gebruiken als kotszakje. Zo gezegd zo gedaan.

Maar dat ik zo misselijk werd kwam volgens de instructeur dat ik te veel naar mijn instrumenten keek, en dat ik veel meer naar buiten moet kijken. Dat zullen we dus maar onthouden!

Voor de rest was het superleuk en ik kijk nu al vooruit naar morgen!

Bon noit e te manhan.
Marnix

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Kan gebeuren toch, eerste keer? :) Mooi dat je je volgende uur alles al zelf mag doen! Succes hè?!

Anoniem zei

yo brother
Vette shit man dat je gister voor het eerst hebt gevlogen.
Wel een beetje jammer van dat kotsen, valt wel een beetje tegen hoor kerel:D maar zal wel door de zenuwen komen.
gegroet mijn beste bro
laterszz....

Anoniem zei

yo brother
Vette shit man dat je gister voor het eerst hebt gevlogen.
Wel een beetje jammer van dat kotsen, valt wel een beetje tegen hoor kerel:D maar zal wel door de zenuwen komen.
gegroet mijn beste bro
laterszz....

Anoniem zei

Heej Nix

Allereerst:Leuk dat je een site bijhoudt!
Super gaaf dat je zelf hebt gevlogen!!Jammer dat je niet zo lekker werd maar ach,dat komt allemaal wel goed!Weet je meteen waar je de volgende x op kunt letten :P Zoals op de kotszakjes van HLX staat: Vielen Dank fur ihre Kritik!
(Ik zal dit trouwens maar niet aan Krystyna vertellen want dan denkt ze vast dat je vette stunts uit hebt gehaald en dan wordt ze bevestigd :P Denkt ze nu ook al.Maar ze vraagt wel regelmatig hoe t nu gaat enzo.
Bij deze:de groetjes van Krystyna)
Nou ik vind t leuk om je zo te volgen,krijg helemaal zin om te vliegen.

Kus Hanneke

Anoniem zei

Marrrnixx
"Captain Marnix speaking"
"Fasten your seatbelts"

Beetje Theo nadoen in je vliegtuigje! :O Aiii :P
Contact You Later (H)
Byeeeee
Kusjes vanaf de grond naar je cockpit! Hinke & Sabine

Anoniem zei

Heeej lieve Marnix! Woooww, echt tof dat je daar nu zit joh! Jaloeeeerss :D Dat geef 'k wel eerlijk toe hoor.. Pfoe! Mgoed, hier ist ook leuk hoor ;) Ik hoop dat je et onwijs tof gaat hebben daar verder, vast wel hm? Ik ga je site iig wel bijhouden en af en toe es hallo zeggen hierzo :) Liefs, Michelle

Anoniem zei

Hey Marnix, leuk verslagje, goed te zien dat de opleiding wel lekker gaat so far.

Zorg je dat het over een dag of 10 mooi weer is, ben dan met m'n vriendin in Evora ;)

Groeten en succes,
Tim